Wystrój ma znaczenie – projektowanie i aranżacja wnętrz butików

Wnętrze butiku nie jest jedynie powierzchnią służącą do prezentacji towarów. Jego wygląd buduje wizerunek marki oraz wspiera procesy sprzedażowe. W czasach, gdy na rynku istnieje tak wiele „sieciówek” butiki, by móc z nimi konkurować, muszą odcinać się na ich tle. Takim elementem różnicującym może być jakość oferowanych artykułów, poziom obsługi klienta, a także oryginalny wystrój zachęcający do złożenia wizyty i zrobienia zakupów.

Sztywne wymogi kontra kreatywność

Aranżacja wnętrz butików to obszar, na którym projektanci mogą wykazać się pomysłowością. O ile sklepy wielkopowierzchniowe i franczyzowe pewne rozwiązania mają odgórnie narzucone, w przypadku butików, na ogół jest to praca od podstaw. Jej celem jest nie tyle stworzenie ładnego pomieszczenia, ile przestrzeni zapewniającej nie tylko towary, ale i przeżycia, emocje.

Jeśli chodzi o sam projekt butiku, ograniczenie stanowią obowiązujące przepisy, do których trzeba się zastosować, gdyż przekładają się one na bezpieczeństwo korzystania z obiektu. W aspekcie funkcjonalnym architekt wnętrz musi wziąć również pod uwagę specyfikę branży, potrzeby pracowników, klientów oraz inwestora posiadającego własną wizję i określony budżet przeznaczony na realizację tej inwestycji. Jego zadaniem jest znalezienie zadowalającego kompromisu pomiędzy założeniami, które musi respektować, a własnym twórczym konceptem.

Klient na piedestale

Zgodnie z aktualnymi tendencjami w butiku to klient powinien być najważniejszy, a konkretnie jego komfort i przyjemność. Decyzje zakupowe niejako mają być ich rezultatem. Oznacza to konieczność wprowadzenia takiego podziału funkcjonalnego sklepu, aby jego przestrzeń była bardziej przyjazna dla odwiedzających go osób.

Chętnie wykorzystywanym pomysłem jest marginalizacja lady kasowej polegająca na zmniejszeniu jej gabarytów do koniecznego minimum i wycofaniu z centralnej części lokalu. Zwolniona w ten sposób środkowa, czyli najważniejsza strefa sklepu może posłużyć do ekspozycji najnowszej kolekcji. Projektant możne umieścić w niej także kanapy, fotele lub pufy. Miękkie siedziska będą sprzyjać interakcjom pomiędzy kupującymi, a przy okazji wprowadzą do aranżacji sklepu trochę ciepła, przez co łatwiej będzie zapomnieć, że jest to lokal komercyjny.

Udany projekt wnętrza butiku powinien zakładać równomierne rozłożenie luster i przymierzalni na całej jego powierzchni, gdyż taki układ jest wygodniejszy dla kupujących. Równie istotną rolę ogrywa właściwe rozmieszczenie ciągów komunikacyjnych umożliwiających im nieskrępowane przemieszczanie się po butiku oraz łatwy dostęp do wszystkich grup towarów.

Butik jako miejsce niszowe, luksusowe

Butik, aby zasłużyć na miano luksusowego, może, ale nie musi sprzedawać artykuły z wyższej półki. Architekt wnętrz poprzez stworzenie unikatowego wystroju może sprawić, że zaglądający do sklepu klienci będą mieli poczucie, iż jest to miejsce wyjątkowe, nie dla masowego odbiorcy.

Współcześnie w aranżacji butików coraz częściej stawia się na minimalizm, ale za to w najlepszym wydaniu. Rezygnuje się z umieszczania dużej ilości mebli i towarów, gdyż ich nadmiar tworzy wrażenie chaosu oraz przytłacza. Do produkcji mebli wykorzystuje się najlepsze gatunkowo materiały. Cechuje je przemyślana konstrukcja dobrze korespondująca z charakterem proponowanego asortymentu.

W kreowaniu odpowiedniego klimatu pomocne będzie oświetlenie, rośliny oraz kolory. Aranżacja butiku powinna uwzględniać barwy zgodne z materiałami identyfikacji wizualnej marki. Zastosowane proporcje oraz ich rozkład w pomieszczeniu to kwestia wyczucia.

2019-10-03T10:35:02+02:0026.08.2019|
Ta strona używa plików cookie i usług stron trzecich. Korzystając z serwisu akceptujesz ich postanowienia i wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI ZGADZAM SIĘ